Kwik-Fit: aandeel vierseizoenenbanden blijft groeien
(Foto: Kwikfit)

Kwik-Fit: aandeel vierseizoenenbanden blijft groeien

Kwik-Fit heeft zijn halfjaarlijkse bandenmonitor uitgebracht. Volgens de autoservice-keten stappen vooral particulieren op vierseizoenenbanden over.

Het bedrijf stelt dat vooral bewoners uit de grensstreek hier de voorkeur aan geven. Bestelwagenrijders laten dezelfde verschuiving zien. Andere zakelijke rijders kiezen nog steeds vooral voor zomer- en winterbanden. Omdat zij veel kilometers maken, is het voor hen aantrekkelijk om met de banden te rijden die het beste bij het seizoen passen. De steekproef vond plaats in de periode januari-februari, voordat de bandenwissels plaatsvonden. Hierbij stelde Kwik-Fit vast dat van de 2.235 auto’s er 470 auto’s op vierseizoenenbanden en 475 op winterbanden reden. Samen waren ze daarmee goed voor 42,3 procent van het totaal. Dat betekent dat in de winterperiode 57,7 procent van de automobilisten op zomerbanden bleef rijden.

Merken

Door de meetploegen zijn deze keer 90 merken geteld. De vijf grootste merken hiervan zijn samen goed voor 61,1 procent van alle banden. Daarbij staat Continental op de eerste plek met 16,3 procent en Michelin met in de steekproef één auto verschil vlak daarachter op de tweede plaats. Vredestein tekent met 13,6 procent voor de derde plek, gevolgd door Goodyear en Bridgestone. De top 10 wordt aangevuld door achtereenvolgens Hankook, Pirelli, Dunlop, Viking en Landsail, en is goed voor 76,8 procent. Dit betekent dat er 23,2 procent resteert voor de maar liefst tachtig overgebleven merken.

Kijkend naar alleen winterbanden is sinds seizoen 2017/2018 Vredestein de marktleider. Daarvoor was het merk nog derde.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.