Impact Coronacrisis wordt eindelijk kleiner

Impact Coronacrisis wordt eindelijk kleiner

De impact van het coronavirus op de bedrijfsvoering bij Vaco-leden, is gedaald ten opzichte van Coronamonitor 14 (3-10 februari). Dit meldt Vaco op basis van de zojuist verschenen 15e Coronamonitor..
Top 3
Met deze daling komt er een einde aan een half jaar van voortdurende stijging van de corona-impact. De top 3 is onveranderd, met ‘minder klanten’ nog steeds bovenaan (59%), gevolgd door ‘minder werk in de werkplaats’ (58%) en ‘orderportefeuille minder gevuld’ (43%). Volgens Vaco is de dalende impact vooral toe te schrijven aan het winterweer in februari: “Automobilisten bezochten bandenservicebedrijven om hun opgeslagen winterbanden alsnog te laten monteren, een enkeling schafte nieuwe winterbanden aan. De extra verkopen en werkplaatsactiviteiten wogen in de verste verte niet op tegen de gevolgen van de coronacrisis en de lockdown, die ervoor zorgen dat veel auto’s niet of nauwelijks gebruikt worden.” ‘Beleveringsproblemen door (toe)leveranciers’ steeg naar de vierde plaats in de top-vijf (29%), vooral doordat minder bedrijven te maken hebben met zieke personeelsleden. Verzuim als gevolg van quarantaine bevindt zich nog altijd op een zorgelijk hoog niveau.”
Omzetverlies
Het gemiddeld geschatte omzetverlies van de leden, veroorzaakt door de coronacrisis, bedraagt nu 23%, het hoogste percentage sinds de 6e Coronamonitor, in juni 2020. Het percentage respondenten dat (veel) vertrouwen heeft in een bedrijfsmatig goede afloop van de coronacrisis is gedaald naar 77%, het laagste niveau sinds de eerste Coronamonitor van 25 -31 maart 2020. 8% verwacht afscheid te moeten nemen van medewerkers, bijna hetzelfde percentage als een maand geleden.
Het aantal Vaco-leden dat gebruik maakt(e) van een steunmaatregel is gedaald naar 30%.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.