Hogere omzet voor Michelin

Hogere omzet voor Michelin

Michelin heeft in het eerste kwartaal van 2019 een hogere omzet behaald dan een jaar eerder. Dit laat de bandenproducent weten naar aanleiding van de presentatie van haar kwartaalverslag.
Prijsstijgingen
De omzet kwam uit op 5,8 miljard euro, een toename van 9,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Reden voor deze stijging zijn volgens Michelin gunstige wisselkoersen, een doorgevoerde prijsstijging van 2% en een sterke bijdrage door recent overgenomen bedrijven, zoals Fenner, Camso en de Indonesische bandenketen Multistrada.
Lichte daling
Toch daalde het volume met 0,5% in het eerste kwartaal. Het marktaandeel personen en lichte bedrijfsautobanden bleef redelijk constant in een markt met afnemende vraag. De divisie Truckbanden zag het volume iets groeien in een moeilijke markt, deels door nieuw ontwikkelde diensten. Ook de divisie Specialty Tires groeide iets ondanks leveringsproblemen van mijnbouwbanden en een tegenvallende marge op offroad banden.
Volgens CEO Jean-Dominique Senard blijven de verwachtingen voor geheel 2019 dan ook overeind, ondanks de moeilijke bandenmarkt. Hij verwacht voor geheel 2019 een lichte groei van vervangingsbanden voor personen- en bestelauto’s en een lichte krimp van OE-banden. De markt voor truck-, mijnbouw-, vliegtuig- en tweewielerbanden blijft “dynamisch”. Michelin verwacht een volumegroei die gelijk blijft aan de algehele markt.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.