Hankook verstevigt zijn vrachtbanden-profiel
(Foto: Hankook)

Hankook verstevigt zijn vrachtbanden-profiel

Hankook introduceert nieuwe bandenprofielen voor Europees vrachtverkeer. De Smartflex AH51 is bestemd voor op de stuuras en de DH51-variant voor op de aandrijfas. De profielen bieden volgens het merk respectievelijk 15 en 20 procent langere levensduur in vergelijking met de voorgaande modellen.

De eerste zes maten komen in november 2021 op de Europese markt en hebben allemaal een 3PMSF-certificaat. De bandenmaker stelt dat de rolweerstand met tien procent is afgenomen, in vergelijking met zijn 31-serie banden. “Als bedrijf hechten we waarde aan de duurzaamheid van onze producten en daarom vervullen we met onze profielen deze ambities voor het garanderen van duurzame en toekomstbestendige banden. Natuurlijk gaat dit samen met toegenomen voordelen voor klanten. Ons doel is in 2025 55 procent duurzame materialen te gebruiken en in 2045 100 procent”, vertelt Sanghoon Lee, directeur van Hankook Europa, in een persbericht.

De twee nieuwe profielen zijn beide herprofileerbaar en het loopvlak is ook te vernieuwen. Het Zuid-Koreaanse merk stelt verder dat een verbeterd karkas helpt om een 250 procent langere levensduur te bereiken. “Als bandenmaker richten we ons in de ontwikkeling van onze banden altijd op kwaliteit en een lange levensduur”, voegt Guy Heywood, Marketing Directeur Truck- en Busbanden, eraan toe. “Intensief testen heeft aangetoond dat vergeleken met concurrenten beide Smartflex-producten hogere prestaties leveren tijdens de gehele levensduur. Dit is zelfs zo wanneer de banden voor tweederde zijn versleten.”

Technologie

In de banden zijn verschillende technologieën van Hankook samengebracht. ‘Stiffness Control Contour Theory’-technologie (SCCT) is er bijvoorbeeld om de interne druk gelijkmatig te verdelen. Daarnaast hebben beide banden speciale stalen koorden in het karkas verwerkt. Ook stelt de bandenmaker dat “3D-profielgroeven met zelf regenererend profiel zijn opgenomen in het profiel van de AH51 en DH51”. Dit brengt de slijtage van het profielpatroon omlaag met een percentage van tussen de 40 en 70 procent. Dit moet zorgen voor meer stabiliteit en stevigheid.

De Smartflex heeft een breder contactoppervlak dan zijn voorganger en hierdoor gaat de rolweerstand automatisch omhoog. De Zuid-Koreaanse bandenmaker ziet de ontwikkeling van het nieuwe profiel om de nadelige effecten hiervan tegen te gaan.

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.