H1: nettowinst Michelin daalt 45 procent

MichelinDe nettowinst van Michelin is in het eerste half jaar van 2013 met 45 procent gedaald ten opzichte van het eerste half jaar van 2012. Toen bedroeg de nettowinst nog 915 miljoen euro, dit is nu gedaald tot 507 miljoen euro. Dit bleek tijdens de presentatie van de resultaten.
Het bedrijfsresultaat bedroeg 1,15 miljard euro, 13 procent minder dan de 1,32 miljard euro in de eerste helft van vorig jaar. De omzet van Michelin kwam in het eerste half jaar uit op 10,2 miljard euro, 5,1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Malaise automarkt
Belangrijke oorzaak van de dalende resultaten is volgens Michelin de malaise op de Europese automarkt, waar Michelin veel last van heeft. De Europese vraag naar vervangingsbanden voor personenauto’s nam af. Ook behaalde het concern minder winst op de verkoop van speciale banden, voor onder meer bulldozers en trucks. Verder heeft Michelin veel kosten gemaakt om het productieproces van de banden goedkoper te maken.
Stabiel
Voor geheel 2013 houdt Michelin vast aan de doelstelling om zowel de winst als de wereldwijde verkoop stabiel te houden. De bandenproducent zet meer in op opkomend en nieuwe markten. Men verwacht een sterk tweede half jaar door groei van volume en een verbeterde prijsmix, waardoor het bedrijfsresultaat in het tweede half jaar met 15 procent moet toenemen en voor geheel 2013 moet uitkomen op 2,4 miljard euro, zo verwacht Michelin.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.