H1 2014: Delticom boekt verlies

H1 2014: Delticom boekt verlies

delticom1In het eerste half jaar van 2014 heeft de Europese online bandenverkoper Delticom een verlies geleden van 0,2 miljoen euro. Dit blijkt uit het gepresenteerde halfjaar verslag.
Tirendo
In dezelfde periode van 2013 bedroeg de winst nog 6 miljoen euro. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat het bedrijf verlies leed, naar eigen zeggen het resultaat van het verliesgevende bedrijfsonderdeel Tirendo, met in het eerste half jaar een verlies van 8 miljoen euro.
Delticoms’ omzet bedroeg 226,1 miljoen, 6,5 procent meer dan in dezelfde periode 2013 toen de omzet 212,2 miljoen euro bedroeg. De omzet uit de E-commerce activiteiten met 140 online shops nam toe met 7,3 procent op jaarbasis, van 206,4 miljoen tot 221,4 miljoen euro.
Winterbanden
Volgens Delticom schakelden veel automobilisten door de warme maand maart vroeg om naar zomerbanden. Daarom stagneerde de bandenverkoop in het tweede kwartaal snel. Toch verwierf Delticom in het eerste half jaar 454.000 nieuwe klanten, 4,3 procent meer dan de 435.000 een jaar eerder. 420.000 bestaande klanten deden een herhaalaankoop bij Delticom.
Voor het tweede half jaar is Delticom niet positief. Na de teleurstellende vraag naar winterbanden in de afgelopen drie jaren is het afwachten of de verkoop herstelt. De ontwikkeling van de vervangingsmarkt zal voor een belangrijk deel afhangen van het winterweer.
Toch blijft Delticom bij haar verwachte 10 procent groei voor het hele jaar. Na het verlies van Tirendo in het eerste half jaar is de doelstelling voor het tweede half jaar nog ambitieuzer.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.