Goodyear: sterke groei Q2 door overname Cooper
(Foto: Shuttertsock)

Goodyear: sterke groei Q2 door overname Cooper

Goodyear heeft zijn resultaten over Q2 van dit jaar bekendgemaakt. De bandenmaker noteert een groei van 31 procent zijn verkopen, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Goodyears omzet in Q2 bedroeg ongeveer 5,1 miljard euro, 31 procent meer dan een jaar geleden. De stijging was vooral te danken aan de overname van Cooper Tire, meldt het bedrijf. Zonder de overname zou de omzetstijging 15 procent hebben bedragen. Daarnaast droegen ook verbeteringen in de prijsmix en een hoger afzetvolume bij aan de omzetstijging. Het bandenvolume bedroeg in totaal 45,6 miljoen stuks (+21%). Het volume van vervangingsbanden en OE-banden stegen met respectievelijk 23 en 17 procent. Deze groei kwam grotendeels door de overname van Cooper.

In het tweede kwartaal keurde het bedrijf een integratieplan voor Cooper Tire goed, dat moet leiden tot een redactie in dubbele functies en het clusteren van productiefaciliteiten. Het plan leidt tot een verlies van ongeveer 490 banen.

Winst en uitdagingen

Goodyears nettowinst in bedroeg ongeveer 163,4 miljoen euro, vergeleken met een nettowinst van 65,9 miljoen euro een jaar geleden. De overname van Cooper, verbeteringen in de prijsmix en de impact van een hoger volume gaven het merk een boost. “Deze factoren zijn daarentegen gedeeltelijk tenietgedaan door hogere grondstofkosten, inflatoire kostendruk in lonen, secundaire arbeidsvoorwaarden, energie en transport.

“Onze verkopen in het tweede kwartaal en in het eerste halfjaar waren de hoogste in een decennium. Dat was het gevolg van de recente toevoeging van Cooper Tire. Daarnaast genieten we van het voordeel van sterke prijsacties in veel van onze belangrijkste markten en volumegroei. Met de stijging van onze omzet gingen we door om de winst te laten groeien ondanks de hoge inflatie en Covid-gerelateerde verstoringen in China. Ik ben blij met de uitvoering en inzet die onze teams in de eerste helft van het jaar hebben getoond”, vertelt Richard Kramer, ceo en president van Goodyear, in een persbericht.

EMIA

In de regio EMIA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) steeg Goodyear’s verkoop in Q2 van 2022 met 22 procent. Daarmee komt de opbrengst hiervan op een kleine 1,5 miljard euro uit. Ook hier geeft Goodyear aan dat deze stijging voornamelijk het gevolg is van verbeteringen in prijsmix en een hoger volume. Het volume van de bandeneenheid nam met 21 procent toe. Het volume van vervangingsbanden steeg met 25 procent, als gevolg van het aanhoudende herstel van de industrie, na de pandemie. Het volume voor originele uitrusting steeg met 7 procent, als gevolg van een verbeterde autoproductie en marktaandeelwinsten.

Het bedrijfsresultaat van het segment bedroeg in het tweede kwartaal van 2022 van 51,1 miljoen euro, wat 8,9 miljoen euro hoger is dan van vorig jaar. Volgens het Amerikaanse bandenmerk zijn deze factoren gedeeltelijk tenietgedaan door hogere grondstofkosten en inflatiedruk.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.