Goodyear: sterke groei in Q1 door aankoop Cooper Tire
(Foto: Shutterstock)

Goodyear: sterke groei in Q1 door aankoop Cooper Tire

Goodyear’s omzet is in het eerste kwartaal van 2022 is met veertig procent gestegen tot 4,6 miljard euro. Het bandenmerk stelt dat dit resultaat grotendeels te danken is aan de aankoop van Cooper Tire en een hoger afzetvolume.

Het bandenvolume van Goodyear bedroeg 45 miljoen banden, wat een stijging van 29 procent is, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het volume van vervangende banden en originele uitrustingsbanden stegen met respectievelijk 35- en 9 procent. Volgens het merk is dit het gevolg van de Cooper-aankoop en marktaandeelwinsten. “We hebben onze hoogste omzet in Q1 in 10 jaar behaald, ondanks aanhoudende verstoringen van de toeleveringsketen en toenemende corona-beperkingen in China. Bovendien groeide met de toevoeging van Cooper en het voordeel van sterke prijsacties in onze belangrijkste markten, ons voor fusies gecorrigeerde bedrijfsresultaat met bijna 40 procent”, vertelt Richard Kramer, voorzitter, ceo en president van Goodyear, in een persbericht.

Factoren

Het bedrijf rapporteerde verder in Q1 van 2022 een bedrijfsresultaat van 287 miljoen euro. Dat is een stijging van 73 miljoen euro, ten opzichte van een jaar geleden. Het bedrijf rapporteerde ook een voor fusie aangepast bedrijfsresultaat van 295 miljoen euro. Dit is exclusief incrementele afschrijvingen, van de immateriële activa van Cooper. De stijging van het bedrijfsresultaat weerspiegelt volgens de bandenmaker voornamelijk verbeteringen in zijn prijs/mix, de aankoop van Cooper en een hoger volume. Een hogere bezettingsgraad van zijn fabriek speelde hier ook een rol in. Het Amerikaanse bedrijf merkt daarentegen wel op dat de genoemde factoren gedeeltelijk gecompenseerd zijn. De boosdoeners hiervan zijn volgens het bedrijf hogere grondstofkosten en inflatoire kostendruk in transport, lonen, uitkeringen en energie.

Alle bovengenoemde factoren speelde ook op de Europese, Afrikaanse en Arabische markten voor Goodyear. Hier tekende het bedrijf een verkoopstijging van zestien procent ten opzichte van een jaar eerder op. Daarmee komt de totale omzet in dit gebied op 1,3 miljard euro uit.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.