Goodyear laat EV-bussen het weer trotseren met nieuwe Urbanmax
(Foto: Shuttestock)

Goodyear laat EV-bussen het weer trotseren met nieuwe Urbanmax

Goodyear brengt de Urbanmax MCA HL+ uit. Deze busband moet bij elektrische bussen voor meer efficiëntie zorgen en vloten toekomstbestendig maken.

“Busexploitanten staan onder druk om milieudoelstellingen te halen en zich tegelijkertijd aan te passen aan veranderende trends in stedelijke mobiliteit. Onze focus is om de stap naar een klimaatneutrale toekomst te vereenvoudigen door de juiste technologieën te bieden. Ons doel is om busvlootbeheerders te ondersteunen bij het verlagen van de ecologische voetafdruk. Dit doen we met de inzet van emissiearme banden en bandensystemen”, vertelt Maciej Szymanski, marketingdirecteur bij Goodyear, in een persbericht.

De nieuwe MCA HL+ is gebaseerd op het Urbanmax MCA-ontwerp, maar kan extra batterijladingen aan. Daarnaast moet hij ook voor een lager energieverbruik zorgen. De technologie in de band, waaronder een nieuwe compound, ontwerp en constructie van het loopvlak, verminderen CO2- en geluidsemissies. De Urbanmax is ontworpen voor alle asposities met een hoge belastingstructuur. De band kan tot acht ton asbelasting aan om beter elektrische bussen te ondersteunen. “De Urbanmax staat bekend om zijn hoge kilometragepotentieel, tractie en grip in alle weersomstandigheden. De nieuwe HL+-maat biedt een lagere rolweerstand om de energie- en brandstofefficiëntie te verbeteren. Daarnaast heeft hij een groter laadvermogen, wat de actieradius voor elektrische bussen verder ondersteunt”, vervolgt Szymanski.

Weersomstandigheden

Hoewel energie-efficiëntie voorop staat bij wagenparkbeheerders, blijft duurzaamheid volgens Goodyear een sleutelfactor bij het runnen van bus activiteiten. Bussen moeten een breed scala aan veeleisende wegomstandigheden het hoofd bieden, waaronder stoepranden, kuilen, verkeersdrempels, stedelijke gebieden met korte draaicirkels en stedelijk verkeer. Daarnaast moeten de voertuigen in alle weersomstandigheden kunnen werken. Daarom heeft de nieuwe band een 3PMSF-markering op de zijwand. Om uitval van bussen te voorkomen heeft de bandenmaker zich gericht op een reeks technologieën die robuustheid creëert. Het bedrijf heeft ook RFID-tags in de band geïntegreerd voor eenvoudige identificatie en connectiviteit met bandenbeheer- en volgsystemen. Het volledige assortiment is ook compatibel met het Goodyear herprofilerings-programma.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.