Goodyear bespaart brandstof met zijn nieuwe Fuelmax-lijn
(Foto: Goodyear)

Goodyear bespaart brandstof met zijn nieuwe Fuelmax-lijn

Goodyear heeft een nieuwe lijn brandstofefficiënte stuur- en trekasbanden aangekondigd. Volgens de bandenmaker is de Fuelmax Endurance-lijn voor de Europese markt bedoeld en hebben alle banden hierbinnen een B-label voor zuinigheid.

Het bedrijf stelt dat het nieuwe gamma er komt om op de verschuiving naar duurzamer transport in te spelen. “Voertuigfabrikanten, wagenparkbeheerders en operatoren staan onder toenemende druk om duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Maar ze moeten ook met lage marges werken,” vertelt Grégory Boucharlat, vicepresident van Goodyear Europa, in een persbericht. “Met de nieuwe Fuelmax Endurance brengen we de brandstofefficiëntie die we kennen van snelwegactiviteiten ook naar regionale wegen. De band is efficiënt en slijtvast en biedt lage emissies, uitstekende grip en duurzame prestaties. Daarnaast heeft hij een langere levensduur.”

Volgens het Amerikaanse merk dekt de vrachtwagenband verschillende toepassingen. Daarnaast moet hij het emissieniveau van vrachtwagens met twee procent ten opzichte van banden met een C-label verlagen. “De Fuelmax-lijn is een verandering binnen de banden- en transportindustrie omdat hij voor zowel lage emissies, als een betere levensduur en tractie zorgt,” stelt Maciej Szymanski, directeur Europese marketing bij Goodyear. “Een vermindering van twee procent CO2 vertaalt zich jaarlijks in een besparing van een ton CO2-uitstoot en 400 liter brandstof per vrachtwagen. Als een wagenpark van 100 voertuigen overschakelt van een C-label-band naar een B-label-band, zoals Fuelmax, betekent dat een potentiële besparing van 100 ton CO2-uitstoot en 40 duizend liter brandstof per jaar.”

Specificaties

Bij de ontwikkeling van de band heeft Goodyear zijn ‘Intellimax Rib Technology’ toegepast. Tijdens het rijden grijpen stabilisatoren in de schoudergroeven zich in elkaar vast en zorgen voor een robuustere band. Dit moet, in combinatie met een toegenomen profieldiepte, voor minder slijtage zorgen. Het bandenmerk stelt dat de nieuwe rubbersamenstelling van het profiel energieverlies tegengaat en dat sommige banden in de lijn ook dit rubber in de zijwand verwerkt hebben. Een nieuw vulkanisatieproces zorgt verder voor minder rolweerstand en het profiel is geoptimaliseerd om water weg te voeren. Alle banden binnen de lijn hebben verder een 3PMSF-certificering en zijn uitgerust met een RFID-systeem voor bandenbeheer.

De nieuwe Fuelmax loopt in lijn met de loopvlakvernieuwing van het merk. Naar eigen zeggen moet dit de bandenkosten tot dertig procent verlagen. In combinatie met Goodyear’s bandenmonitoring, zoals TPMS, Drive-Over-Reader en het onlangs gelanceerde Drivepoint, kan de levensduur en brandstofefficiëntie nog verder omhoog.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.