Enquête: ‘Te weinig voorlichting over bandenprestaties’
(Foto: Vredestein)

Enquête: ‘Te weinig voorlichting over bandenprestaties’

Door een Europese verordening zijn bandenverkooppunten sinds 1 mei 2021 verplicht om klanten van tevoren te attenderen op de specificaties van banden. Dit gebeurt met een nieuw bandenlabel, waar rolweerstand, grip op nat wegdek en geluid op te zien zijn. Uit een recente enquête van bandenfabrikant Apollo Vredestein blijkt dat de helft van de ondervraagden dit label niet kende. Het onderzoek werd onder 500 respondenten gehouden. Verder blijkt dat een meerderheid van de respondenten door deze informatie hun aankoop hadden laten beïnvloeden.

Ondanks de wettelijke verplichting gaf 44 procent van de ondervraagden aan hierover niet van tevoren ingelicht te zijn. Ook bleek verder dat 82 procent van de respondenten aangaf dat hun bandenkeuze door dit label beïnvloed zou kunnen worden. Vooral de rolweerstand en het geluid worden hier als punten genoemd. Met name jongeren gaven in de enquête aan dit label belangrijk te vinden (86%). Ouderen het minst (67%).

“Deze bandenclassificaties worden duidelijk gewaardeerd door autobezitters, maar te weinig mensen weten ervan. Dit vormt een uitdaging voor overheidsinstanties en de bandensector – zowel fabrikanten, distributeurs als handelaren – om de kennis te vergroten en consumenten in staat te stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Meer kennis helpt consumenten bij het kiezen van banden die beter aansluiten op hun behoeften en helpt om de banden die de beste beoordelingen op het gebied van milieu en veiligheid hebben onder de aandacht te brengen”, vertelt Yves Pouliquen, verkoop- en marketingdirecteur Europa bij Apollo Vredestein, in een persbericht.

Nieuw label

De bandenlabels die alle bovengenoemde specificaties tonen, hebben ook een nieuw ontwerp. Dit is vergelijkbaar met het ontwerp van het energieverbruik van huishoudelijke apparaten. Wat vooral opvalt is het nieuwe classificatiesysteem. Op het label staan vijf klassen (van A tot E) voor de rolweerstand en de grip op nat wegdek. De hoeveelheid geproduceerd geluid wordt daaronder aangeduid in decibellen. Ook zijn er extra symbolen toegevoegd om te laten zien of de band ook presteert in de sneeuw of op ijs. De toevoeging van een QR-code moet het label afmaken. Door deze code te scannen komen consumenten op een onafhankelijke online database met bandenspecificaties terecht.

Volgens de enquête van bandenfabrikant Apollo Vredestein gaf 59 procent van de autobezitters aan dat ze niet wisten dat het label op 1 mei was vernieuwd. Jongere bestuurders waren zich het vaakst bewust van de veranderingen (61%), terwijl dit bij ouderen het minste het geval was (17%). “Aangezien de banden tot 20 procent van de CO2-uitstoot van een personenauto uitmaken, kan het bieden van weloverwogen keuzes een groot verschil maken, gezien het feit dat de overheid en de overheidsinstanties het milieueffect van wegtransport aanzienlijk willen verminderen”, vertelt Pouliquen verder.

Informatieblad

Om het consumenten makkelijker te maken moet het nieuwe label en het productinformatieblad zichtbaar zijn. In een fysieke winkel betekent dat, dat deze informatie in de buurt van de band moet liggen. Bij online-verkoop dient deze informatie nadrukkelijk zichtbaar worden gemaakt. De informatie komt ook beschikbaar in een online database en is via de eerdergenoemde QR-code te bereiken. Ook autobedrijven moeten hun klanten informeren over de bandenspecificaties van nieuwe auto’s voor de verkoop. Verder moeten zowel het nieuwe label, als het productinformatieblad fysiek gedrukt aanwezig zijn, voor het geval potentiële kopers ze mee naar huis willen nemen.

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.