Continental ontwikkelt banden voor E-trucks
(Foto: Continental)

Continental ontwikkelt banden voor E-trucks

Continental werkt aan banden voor de nieuwste generatie elektrische, commerciële voertuigen. Samen met automakers test het bandenmerk, bij het Contidrom ontwikkelingscentrum, de elektrische truck van Futuricum.

Het bandenmerk stelt dat de Futuricum-truck al sinds maart van dit jaar door DPD Zwitserland wordt gebruikt. “Het voertuig is sinds het begin van het jaar op de weg in het Zwitserse regionale verkeer en rijdt momenteel op banden van de Continental Ecoregional-productlijn”, vertelt Hinnerk Kaiser, hoofd van bandenontwikkeling bus- en vrachtwagenbanden bij Continental, in een persbericht. “De combinatie van Conti Ecoregional HS3 en HD3 maakt nu al een hoog kilometrage. Daarnaast is een lage rolweerstand mogelijk, waarmee de productlijn de zuinige werking van elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen optimaliseert.”

De Futuricum-truck was een Volvo FH, die door Designwerk Products is omgebouwd naar elektrische aandrijving. Het voertuig weegt 19 ton en heeft een batterijcapaciteit van 680kW/h. Dit is de grootste vrachtwagenbatterij in Europa, die goed is voor een actieradius van 760 kilometer zonder vracht.

Testen

Continental stelt dat de huidige tests er vooral op gericht zijn om de actieradius te vergroten, door de rolweerstand te verminderen. Hiervoor test het merk zowel de originele banden, als de Conti Efficientpro-banden en nieuwe prototypes. De Conti Efficientpro is ontwikkeld voor transport over lange afstanden en legt de nadruk op brandstofefficiëntie. De prototypebanden zijn geproduceerd in het belangrijkste R&D-centrum van Continental in Hannover-Stöcken. Het snijproces is robotgestuurd en verfijnd door bandensnijders.

“Zoals bij alle elektrische aandrijvingen, worden de banden voor de Futuricum Logistics 18E blootgesteld aan een hoger koppel tijdens het wegrijden en accelereren”, vervolgt Kaiser. “Tegelijkertijd worden het gewicht en de gewichtsverdeling van de truck vergroot door de krachtige accu. Daarom moeten de banden niet alleen een lage rolweerstand hebben. Ook moeten ze zwaardere belastingen weerstaan dan banden voor vergelijkbare voertuigen met verbrandingsmotoren. Tegelijkertijd moeten ze net zo lang meegaan en aan dezelfde veiligheidseisen voldoen als vrachtwagenbanden voor conventionele aandrijvingen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.