Consument schaft onnodig nieuwe autobanden aan

Consument schaft onnodig nieuwe autobanden aan

Veel consumenten worden onnodig op kosten gejaagd doordat ze het advies krijgen om hun autobanden te vervangen. Volgens Michelin is dat vaak helemaal niet nodig, stelt het Algemeen Dagblad.
Grenswaarde
Per de Vries, manager productmarketing van Michelin Benelux, zegt in het AD dat het milieu hiermee onnodig wordt belast en dat consumenten op kosten worden gejaagd: “Veel garagebedrijven adviseren om de banden te vervangen ruim voordat de door de wet bepaalde grenswaarde van minimaal 1,6 millimeter profieldiepte is bereikt. Sommige consumenten krijgen zelfs al bij 3,0 millimeter het dwingende advies om ze te vervangen. Volstrekt onnodig als het een goede kwaliteit band betreft, want die kan misschien nog wel 20.000 kilometer mee.”
Aanpassing regelgeving
Volgens De Vries presteren kwaliteitsbanden zelfs bij 1,6 millimeter nog steeds uitstekend. Michelin pleit voor aanpassing van de regelgeving en dan vooral van de test die in het kader van het wettelijk verplichte bandenlabel wordt gehanteerd. De Vries: ,,Nu wordt de kwaliteit van banden getest als ze nieuw zijn. Het zou beter zijn om banden ook te testen nadat ze gedeeltelijk versleten zijn. Dan weet je pas echt hoe goed een band is.”
Michelin wil ook andere bandenfabrikanten enthousiast krijgen voor het  plan om de regelgeving aan te passen. Maar volgens De Vries zijn de meningen verdeeld: “Begrijpelijk, want wil je kwaliteitsbanden maken dan hangt daar een prijskaartje aan en niet iedere fabrikant zal bereid zijn om hierin te investeren.” (Bron: Algemeen Dagblad)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.