Consument gebruikt bandenlabel zelden bij aankoop

Consument gebruikt bandenlabel zelden bij aankoop

BandenlabelUit een enquête van bandenvergelijker Rezulteo blijkt dat het bandenlabel een jaar na de introductie meer bekendheid heeft gekregen, maar dat het vrijwel niet in acht wordt genomen door de consument. Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos Institute.
Prijs en advies verkoper
Volgens de enquete wordt de koper bij het kiezen van een merk of een type autoband nog steeds sterk beïnvloedt door de prijs en gaat hij/ zij vaak af op het advies van de verkoper. Eén maand voor de introductie van het bandenlabel had slechts 20% van de ondervraagden nog  gehoord van het label, aldus Ipsos. ”Maar 80% was voorstander na uitleg van het principe.”
Bij het recent gehouden onderzoek bleken de resultaten gemengd. Zij indiceren dat het bandenlabel meer bekendheid heeft gekregen, maar dat consumenten het zelden raadplegen, vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Bij het kiezen van een merk of type autoband wordt de koper nog steeds sterk beïnvloed door de prijs en wordt het advies van de verkoper vaak opgevolgd. Op dit moment is een derde van de Europese consumenten bekend met het label. Slechts 8% van de ondervraagden is in staat om de drie labelcriteria op te noemen.
Weinig aandacht bij kopers
Van de consumenten die sinds de introductie van het bandenlabel banden hebben gekocht, heeft slechts 11% daadwerkelijk aandacht besteed aan het label (6% in Duitsland, 19% in Italië). Wanneer gevraagd wordt naar de factoren die hun keuze beïnvloeden, worden het advies van de verkoper (19%), merk loyaliteit (17%) en prijs (17%) genoemd. De prestaties van banden komen op 14%.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.