Black Bear en Helm gaan samenwerken in Nederland
(Foto: Shutterstock)

Black Bear en Helm gaan samenwerken in Nederland

Black Bear Carbon en het Duitse ‘Helm’ gaan voor een langere tijd samenwerken in Nederland. Beide bedrijven hebben een memorandum opgesteld, waarin ze aangeven vooral bij levering en marketing de handen ineen te slaan.

Black Bear gaat binnen de samenwerking Carbon Black van gebruikte banden produceren. Beide bedrijven verkopen dit daarna aan hun respectievelijke klanten. De carbon black-producent brengt verder kennis op het gebied van product- en applicatieontwikkeling in, terwijl Helm zijn kennis van de toeleveringsketen en commerciële expertise levert. Deze exclusieve, lange termijnovereenkomst betreft de Nederlandse fabriek van Black Bear op het Chemelot Industrial Park in Geleen. Deze faciliteit start volgens het bedrijf in de tweede helft van 2023 op. Beide partners willen daarnaast de samenwerking in de toekomst verder uitbreiden.

“De samenleving staat voor een wereldwijde uitdaging om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen. Wij erkennen het belang van een circulaire economie waarin grondstoffen worden teruggewonnen tot producten. We zijn klaar om te beginnen met de wereldwijde uitrol van onze technologie voor het upcyclen van end-of-life bandenrubber. Daarnaast zijn we verheugd om onze krachten te bundelen met Helm vanwege hun expertise en internationale netwerk. Samen kunnen we onze klanten beter van dienst zijn”, vertelt Victor Vreeken, ceo van Black Bear, in een persbericht.

Investering

“De chemische industrie transformeren naar een circulaire en duurzame toekomst is een taak die we alleen bereiken door partnerschappen, een lange termijnagenda en inzet van alle belanghebbenden in ons bedrijf. Helm is trots om samen te werken met Black Bear om markten te bedienen met teruggewonnen Carbon Black van Black Bear”, stelt Axel Viering, lid van de Raad van Bestuur van Helm.

Black Bear kondigde in mei van dit jaar aan dat 7,5 miljoen euro was opgehaald voor zijn fabriek in Geleen. Daarentegen schat het bedrijf dat er 78 miljoen euro nodig is om de faciliteit te realiseren. Het merk ziet het memorandum met Helm daarom als een grote stap om dit project te volbrengen.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.