Hoge kosten drukken resultaat Michelin
(foto: Michelin)

Hoge kosten drukken resultaat Michelin

Michelin is door de hoge prijzen voor grondstoffen, energie en arbeid afgelopen jaar een recordbedrag van 2,7 miljard euro aan kosten kwijt geweest. Door verhoging van de verkoopprijzen en het meer focussen op duurdere banden kon de Franse fabrikant de nettowinst toch opvoeren met 9 procent opvoeren naar 2 miljard euro.

Michelin, dat flink investeert in duurzaamheid, verwacht dat de kosteninflatie voorlopig nog wel aanhoudt en is daarom, mede vanwege een ‘zachte vraag scenario’ voorzichtig met de verwachtingen voor het lopende jaar.

Door de hogere bandenprijzen, maar vooral ook hogere verkopen in de niet-banden activiteiten zoals de Michelingids en -kaarten ging de omzet met 20,2 procent omhoog naar 28,6 miljard. Bij de banden deed Original Equipment voor vrachtauto- en mijnbanden het nog redelijk maar dan wel in vergelijking met een slechter 2021. De volumes lagen echter over de hele linie lager door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de Covid-beperkingen in China.

Het zogenaamde prijs-mix effect bedroeg 13,7 procent ‘wat de vastberadenheid van de Groep om alle kosteninflatie factoren te compenseren weerspiegelt’. Michelin meldt daarbij wel dat er in het vierde kwartaal al sprake was van een afzwakkende markt. Verder staat in het jaarbericht ook dat het gebruik van duurzame materialen in banden een gemiddelde van 30 procent bereikte.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.