Bandenbewustzijn nog zwaar onder de maat

Bandenbewustzijn nog zwaar onder de maat

BandenlabelAchmea voerde als ‘verjaardagscadeau’ voor de jubilerende Vereniging Vaco (75 jaar) een onderzoek uit naar het bandenbewustzijn in Nederland. Dat blijkt nog steeds beperkt.
Onderzoek
Achmea ondervroeg 2.040 Nederlandse automobilisten. De eerste vraag ging over het vorig jaar geïntroduceerde bandenlabel. 86% van de respondenten had nog nooit van het label gehoord, 10% kende het label wel en wist volgens eigen zeggen ook waar het voor staat. Deze groep weet in meerderheid dat het label een uitspraak doet over de grip op nat wegdek en brandstofefficiency. Bijna 40% dacht ten onrechte dat het label ook betrekking heeft op de slijtvastheid van banden. Verkeerspsycholoog dr. Adriaan Heino van Achmea: “Uiteindelijk gaven zes deelnemers exact het goede antwoord voor wat betreft de drie indices. Dat is drie promille.”
Profieldiepte
Wat is de wettelijke minimale profieldiepte van zomer- en winterbanden? Ook dat bleek een moeilijke vraag. 13% van de respondenten noemde het juiste antwoord voor wat betreft zomerbanden, 6% is goed op de hoogte voor wat betreft winterbanden.
Slechts 43% van de ondervraagden controleert minimaal drie keer per jaar de bandenspanning. Van deze groep weet maar 44% dat deze controle bij voorkeur bij koude banden moet worden gedaan. De conclusie van Heino: “Er valt op het gebied van bandenbewustzijn nog een wereld te winnen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.