Audi ontwikkelt bandenslijtagefilters
(Foto: Shutterstock)

Audi ontwikkelt bandenslijtagefilters

De ‘Audi Environmental Foundation’ ontwikkelt filters die bandenslijtagedeeltjes kunnen opvangen. Deze filters moeten riolen schoonhouden en worden in samenwerking met de Technische Universiteit Berlijn ontwikkelt. Het project werd in september 2020 opgestart en gaat drie-en-een-half jaar duren.

Bij dit project zijn, naast Audi en TU Berlijn, meerdere partijen betrokken. Ook filterfabrikanten, softwareontwikkelaars en waterleidingbedrijven zijn bij de ontwikkeling van de Urbanfilter betrokken. Deze filter krijgt een modulair design, zodat hij bij verschillende wegenontwerpen ingezet kan worden. Audi’s doel is om vervuiling zo dicht mogelijk bij de bron aan te pakken. Er wordt namelijk geschat dat er elk jaar 110.000 ton aan microplastic op de Duitse straten terechtkomt.

Met het modulaire design willen alle betrokkenen ook andere vervuilingsbronnen aanpakken. “We willen ook zoveel mogelijk andere vervuiling op straat aanpakken. Vooral blikjes en sigarettenfilters op straat willen we voorkomen. Maar de filters zijn ook geschikt voor natuurlijke deeltjes, zoals zand, bladeren en pollen”, vertelt Joachim Wloka, ‘Greenovation’ projectmanager bij de Audi Environmental Foundation, in een persbericht.

Modules

Er worden op dit moment filters voor drie verschillende zones gemaakt: de straat, het riool, en in de afwatering. Op het straatniveau worden speciale afvoerkanalen aangelegd. In het riool worden daarna grotere stukken gefilterd. Uiteindelijk wordt in de afwatering dan het microplastic weg gefilterd. “In totaal ontwikkelen we negen verschillende modules, voor verschillende weg- en verkeerscondities. Tot drie verschillende modules kunnen dan gecombineerd worden, om een modulair systeem te maken met het beste resultaat”, legt Daniel Venghaus, onderzoeker aan de TU Berlijn, verder uit.

“We testen nu een magneet-module. Uit eerdere testen bleek dat magneten effectief bleken in het opvangen van kleine deeltjes, zonder verstoppingen te veroorzaken.” De meeste modules worden nog gepland, maar tegen het einde van 2021 moeten ze in de praktijk getest zijn. De filters moeten met enige regelmaat worden onderhouden en geleegd, om ze optimaal te kunnen benutten. De projectpartners gebruiken verder een aantal factoren om makkelijker te bepalen wanneer onderhoud nodig is. Factoren zoals: schoolvakanties, verkeersdrukte, het schoonmaakschema van de straten en het weer.

Het weer

De weersverwachting wordt een cruciaal onderdeel van het filtersysteem. Als het veel regent raken de filters namelijk sneller verstopt. “We kunnen direct reageren als de weersverwachting aangeeft dat het flink gaat regenen na een droge periode. Voordat de regen dan losbarst kunnen de straten nog geveegd worden. Dit zorgt ervoor dat deeltjes niet in het water terecht komen. Ook zorgt het ervoor dat de filters langer meekunnen”, besluit Venghaus.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.