68% bandenpech vrachtauto’s op traileras

68% bandenpech vrachtauto’s op traileras

68% van alle gevallen van bandenpech doet zich voor op de traileras, 14% op de drive-as en een zelfde percentage op de stuuras. Dit blijkt uit onderzoek van ZTA Expertise naar files door bandenpech en klapbanden in opdracht van De Verkeersonderneming Rotterdam.
Rechter zijde
Ook bleek dat het aantal pechgevallen aan de rechterzijde van het voertuig fors hoger dan aan de linkerzijde. Belangrijke reden is dat de chauffeur minder aandacht heeft voor de rechterzijde van het voertuig. Andere redenen zijn het manoeuvrerende en de mede daardoor zwaardere belasting op trailerassen en de invloed van de wegomstandigheden rechts, zoals te smalle rotondes en krappe bochten,
Pechgevallen
Verder blijkt dat 22% van alle pechgevallen op de snelweg plaatsvinden, waarbij op maandagen iets meer meldingen binnenkomen dan op vrijdagen. Verder ontstaat ruim 70% van de pechgevallen tijdens daguren met een piek op het begin van de spits (zes tot acht uur). Verder blijkt dat de banden die op warme dagen uitvallen veelal op het einde van hun levensduur zijn aangekomen en de extra belasting door de warmte niet kunnen weerstaan.
TPMS
ZTA Expertise noemt het opmerkelijk dat het TPMS systeem via de Europese wetgeving wel verplicht is gesteld voor elke nieuwe personenauto, maar dat dit niet geldt voor vrachtauto’s. Chauffeurs nemen hun verantwoordelijkheid om hun banden te controleren en daarmee incidenten als bandenpech en klapbanden te voorkomen niet altijd even serieus. Ook zijn er aanwijzingen dat transportbedrijven hun voertuigen niet altijd even optimaal onderhouden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.