‘Vervuiling door deeltjes van banden is ernstiger dan dieselgate’

(Foto: Shutterstock)

‘Banden veroorzaken 2.000 keer zoveel kleine deeltjes – particles – als een moderne uitlaatpijp. Het ziet er dan ook naar uit dat deze economisch vitale producten een bron van vervuiling vormen waarbij dieselgate in het niet valt.’ Dat schrijft Nick Molden, ceo van het Britse Emissions Analytics, in een column in de Financial Times. Zijn bedrijf houdt zich bezig met het verzamelen en analyseren van data van emissies van voertuigen en alles wat daarbij hoort.

Hij benadrukt in de eerste plaats dat bandenfabrikanten zich van het probleem bewust zijn en dat zij er alles aan doen om milieuvriendelijker producten te ontwikkelen. Maar, zo stelt Molden, de deeltjesemissies van banden worden juist erger door de opkomst van elektrische auto’s die zwaarder zijn dan hun ICE-voorgangers en ook sneller kunnen optrekken en daardoor meer bandenvervuiling veroorzaken. Testen door het bedrijf laten zien dat de deeltjesemissie van EV’s 20 procent hoger is dan bij ICE-auto’s.

Emissions Analytics waarschuwt al geruime tijd voor het probleem en de mogelijke gevolgen voor de bandenindustrie. ‘Je mag dan misschien vegetarisch eten maar dat is niet zo groen als je denkt. Een bepaalde chemische stof komt op door de wortels en bladeren van een slaplant. Die stof wordt overwegend gevonden in autobanden,’ aldus de ceo van het bedrijf.

Tot nu toe bestaan er geen regels voor dit vervuilende effect van banden maar die komen er wel aan, in de EU met name in de Euro 7 regulering.

Op de website voegt Emissions Analytics er aan toe dat de bandenindustrie ver-ontwikkeld is maar toch nogal geheimzinnig blijft. ‘Europese banden hebben een combinatie van grip, geluid en rolweerstand bereikt die voldoet aan de vraag van de markt. De grote uitdagingen liggen vandaag de dag echter bij het milieu. Hoe kan je de microplastics en volatiele organische emissies reduceren tijdens het rijden?’’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Bandenportaal