Invallen bij bandenproducent Goodyear na dodelijke ongevallen
Onderzoekers hebben dinsdag 14 mei invallen gedaan bij Europese vestigingen van Goodyear in Frankrijk, Luxemburg en België. Dat heeft de officier van justitie in het Franse Besançon bevestigd. Deze instantie is een onderzoek gestart naar verschillende dodelijke ongevallen die mogelijk ontstaan zijn door klapbanden bij vrachtwagens.
Volgens de Vlaamse krant Het Nieuwsblad vonden de huiszoekingen plaats op vraag van de onderzoeksrechter naar internationale strafrechtelijke bijstand. Het onderzoek vloeit voort uit een al in 2014 gebeurde aanrijding tussen een tankauto en een andere vrachtwagen in Frankrijk. Bij dit ongeval kwamen de twee chauffeurs om het leven. Volgens de weduwe van één van de slachtoffers was de fatale botsing het gevolg van een klapband. Ze diende in 2016 een officiële klacht in bij justitie in Besançon.
De Franse justitie onderzocht vervolgens een aantal andere gevallen waarbij ook elders in Frankrijk doden vielen als gevolg van een klapband. Telkens ging het om de linkervoorband van de vrachtwagen, waarbij de bestuurder de controle over het voertuig verloor. Voor deze gevallen concludeerden verschillende experts eerder dat er geen externe oorzaak was voor de klapband maar dat het ging om een constructiefout.
Geen terugroepactie
Met de huiszoekingen bij Goodyear wil de Franse justitie achterhalen in welke mate het bedrijf op de hoogte was van de problemen met zijn banden Marathon LHS II en Marathon LHS II+, en van het aantal incidenten. “Goodyear heeft nooit toegegeven dat er een veiligheidsprobleem was, zelfs niet onder druk van vrachtwagenbouwers Scania en MAN die in de herfst van 2014 hun klanten opriepen om de banden Marathon LHS II en LHS II+ weg te halen”, aldus de procureur. Een terugroepactie kwam er nooit.