Belgische Wegenwacht: meer bandenwerk door EV’s
De Vlaamse automobilistenbond (VAB), de Belgische tegenhanger van de Wegenwacht, heeft meer werk door de opmars van elektrische auto’s. “De voornaamste redenen waarom elektrische auto’s stranden, zijn lege’s 12 Volt accu’s en vooral bandenpech. Deze wagens hebben namelijk een groot koppel en in combinatie met het hoge gewicht van zo’n voertuig leidt dit geregeld tot problemen met de banden”, stelt VAB in een persbericht.
De Belgische organisatie nam vorige week zelf de eerste ID.Buzz in gebruik maar zegt tegelijk dat “de elektrificatie van het algemene wagenpark niet altijd een goednieuwsshow is. In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, hebben elektrische wagens even vaak en soms zelf vaker af te rekenen met pech.”
Het takelen van een elektrisch voertuig waarbij twee of vier wielen geblokkeerd zijn, neemt ook meer tijd in beslag, meldt de VAB. “Zo’n auto mag niet zomaar getakeld worden op de traditionele manier. Elk takelvoertuig van VAB is hiervoor wel uitgerust, maar omdat er meer handelingen nodig zijn, kan een wegenwachter per dag minder voertuigen opladen.”
De komst van elektrische auto’s leidt volgens VAB ook tot veroudering van de rest van het wagenpark. Deels is dat een gevolg van uitgestelde leveringen van nieuwe voertuigen, maar een andere oorzaak is dat de consument niet meer weet welke aandrijfvorm hij nu moet kiezen voor een volgende wagen. Uit een bevraging van VAB bij 2000 Belgen bleek al dat 43 procent van de mensen die aankoop van een nieuwe wagen uitstelt, dit doet omdat men twijfelt over de aandrijfvorm. Vaak wordt besloten om langer te blijven rijden met de huidige wagen.