Continental start met nieuwe HL draagvermogen indexcode

Continental start met nieuwe HL draagvermogen indexcode

Continental is gestart met de productie van de eerste personenband met de nieuwe “HL” draagvermogen index code. Dit maakte de bandenproducent bekend.
Zwaarder
De nieuwe HL indexcode is een antwoord op de komst van grote auto’s met veel motorvermogen en SUV’s met elektrische of hybride aandrijving. Deze hebben veel meer gewicht dan conventionele voertuigen. Tegelijkertijd bieden deze zwaardere modellen weinig ruimte om grotere banden met een hoger draagvermogen te monteren De banden met een HL index hebben met een gelijke bandenspanning een hoger draagvermogen dan de banden geproduceerd volgens de vroegere XL-standaard.
Draagvermogen
Op de zijwand tonen producten met het nieuwe maximale draagvermogen de HL-code vóór de bandenmaat, bijvoorbeeld HL 245/40 R 19 101 Y XL. Het draagvermogen van deze band bedraagt 825 kg (belastingsindex 101), wat neerkomt op een stijging van 10% t.o.v. de bekende XL-norm van 750 kg (belastingsindex 98).
Het draagvermogen van de nieuwe HL-banden ligt bijna een kwart hoger dan bij standaard banden. Continental verwacht dan ook een groeiende vraag van autofabrikanten naar banden met de nieuwe HL-code. (Foto: Continental)

Dit bericht heeft één reactie

  1. Etienne

    Wat een onzin. De loadindexcode geeft het draagvermogen al aan. Waarom dan nog de code HL of XL. Het is allemaal dubbelop. Dit maakt het er niet makkelijker op voor de consument die online koopt. Typisch de bandenwereld. 7 verschillende codes voor Runflat (RFT, SSR, ROF, ZP enz).
    Hopelijk gaat de voedselbranche dit niet overnemen. Dan krijg je “Magere Yoghurt mager”.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.