2e fase voor meetsysteem bandenspaning vrachtwagens op A16

2e fase voor meetsysteem bandenspaning vrachtwagens op A16

Rijkswaterstaat is gestart met de tweede fase van een proefproject van een meetsysteem op de A16 dat vrachtwagens met een te lage bandenspanning signaleert en de transporteur aanspoort om de banden op spanning te houden.
Bandenpech
Rijkswaterstaat heeft in mei 2018 een meetsysteem in de weg aangelegd tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht. Doel is om bandenpech te voorkomen. Bandenpech bij vrachtwagens veroorzaakt verkeerhinder omdat het wisselen van een wiel of verslepen van de vrachtwagen vaak een rijstrook moet worden afgesloten. Het systeem meet de bandenspanning van alle vrachtauto’s boven 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden. In de eerste fase van het meetsysteem werd onderzocht of het meetsysteem goed werkt. Weggebruikers zagen in deze fase alleen een meetlocatie met camera en informatiebord.
Rapport
De tweede fase ging van start in december. In deze fase ontvangt het deelnemend bedrijf een rapport als bij één van zijn voertuigen een afwijking wordt geconstateerd. Bedrijven konden zich inschrijven voor deelname. Er zijn 2 camera’s opgehangen waarmee het voor- en achterkenteken van passerende vrachtwagens wordt opgenomen. Zo kunnen de meetgegevens gekoppeld worden aan het voertuig.
Voor het proefproject werkt Rijkswaterstaat samen met het Havenbedrijf Rotterdam, ondernemersorganisaties als TLN, Evofenedex en transportondernemers, trailerverhuurders en bandenleveranciers.
Het proefproject loopt tot en met juni 2019.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.