Winst Michelin stijgt met 6%

Winst Michelin stijgt met 6%

De winst van Michelin is in het eerste half jaar van 2018 met 6 procent gestegen tot 917 miljoen euro. Dit blijkt uit het zojuist verschenen kwartaalverslag.
Lagere omzet
De omzet van de bandenproducent daalde. Deze kwam in het eerste half jaar van 2018 uit op 10,6 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 11,1 miljard euro. Ook het bedrijfsresultaat daalde iets. Als reden geeft Michelin negatieve valutaeffecten; zo zorgde vooral de dure euro voor tegenwind.
Hogere volumes
De verkochte volumes van alle categorieën banden groeiden. Van personenautobanden bedroeg de groei van OE-banden 3% en die voor vervangingsbanden 4%. Vooral de volumes van personenautobanden in het hogere segment (18 inch) groeiden, en wel met 14 procent. Ook truckbanden lieten een aanzienlijke toename zien. De algehele groei lag trouwens hoger in het tweede kwartaal dan in het eerste kwartaal van 2018.
Volgens CEO Jean-Dominique Senard was de betere winst vooral het resultaat van de wijzigingen in de organisatie. Ook overnames, zoals die van Fenner en Camso, droegen hieraan bij. Hij houdt dan ook vast aan de eerder verwachte opgaande lijn, ook vanwege de aanhoudend groeiende vraag naar OE- en vervangingsbanden. De operationele inkomsten dit jaar zullen dan ook hoger uitvallen dan een jaar eerder.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.