Alphabet ziet gebruik winterbanden afnemen

Alphabet ziet gebruik winterbanden afnemen

In enkele jaren is het gebruik van winterbanden met vier procent gedaald, meldt Alphabet na analyse van meer dan zestigduizend leaseauto’s.

Zachtere winters
In 2012 was bij Alphabet het percentage personenauto’s op winterbanden nog 91 procent, vorig jaar was ‘slechts’ 87 procent. Bij bedrijfswagens schommelt het percentage rond de 44 procent. “In 2015 zien we dat deze trend voortgezet wordt”, zegt Simon Corsèl, communicatiemanager bij Alphabet. “Tot nu toe maakt 87 procent van de leaserijders gebruik van winterbanden. Bij personenauto’s is de daling voornamelijk te wijten aan de zachtere winters. Bedrijfswagens rijden voornamelijk in Nederland, waar in tegenstelling tot in de wintersportlanden geen winterbandenplicht geldt.”

Vierseizoenenband
Uit het onderzoek blijkt dat 97% van de Volvo-rijders blijft vasthouden aan winterbanden, gevolgd door Mercedes-Benz-rijders (96 procent). Berijders van een MINI kiezen in minder dan de helft van de gevallen voor winterbanden. Bij Fiat-rijders is dat 53%. “We snappen dat een steeds grotere groep de voorkeur geeft aan de vierseizoenenband”, aldus Corsel. “Voor het Nederlandse klimaat kan die een goede keus zijn voor doelgroepen die weinig rijden, auto’s die wisselende bestuurders hebben en vooral binnen Nederland blijven.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.