Vakman blijft leidend bij aanschaf autoband

Vakman blijft leidend bij aanschaf autoband

De meeste autobezitters laten zich graag door een specialist adviseren als het over de aanschaf van autobanden gaat (bijna 70%). Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Marktplaats en Vaco over de trend van online kopen van autobanden. Ook voor de montage gaat Nederland naar de vakman.
Advies
Bij ruim de helft van de autobezitters is het advies van de vakman leidend bij de keuze voor een bepaalde band. Hoewel het aantal zoekopdrachten en online aankopen groeit, blijft er een belangrijke rol weggelegd voor de erkende bandenspecialist, aldus de onderzoekers: “Bijna 70% van de autobezitters laat zich door een specialist adviseren.”
Monteren
Volgens Tim van der Rijken, algemeen secretaris van Vaco, is het aanbod van banden groot en divers: “Dat verklaart de behoefte aan professioneel advies. Iemand zal de aangeschafte banden bovendien moeten monteren, vaak in combinatie met uitlijnen en balanceren. Dat is specialistisch werk. Het is goed om te zien dat Nederlanders de kennis en ervaring van de vakman erkennen en benutten. Dit komt de veiligheid, maar ook het milieu en het rijcomfort ten goede.’
De websites die in het aankoopproces van banden worden bezocht voor informatie en raadpleging zijn die van zoekmachines, prijsvergelijkers en bandenspecialisten. Degenen die hun banden daadwerkelijk online aanschaffen doen dit primair op de website van een bandenspecialist / fastfitter’ (45%) of op Marktplaats (15%). Ruim driekwart van de online kopers geeft aan de montage over te laten aan de vakman

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.