Europese bandenmarkt: min tien procent

Europese bandenmarkt: min tien procent

In Europa zijn er in het derde kwartaal van 2012 tien procent minder vervangingsbanden voor personenauto’s verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit stelt Michelin in haar marktrapport over het derde kwartaal van 2012.
Volgens Michelin is de daling een weerspiegeling van de aanhoudende zwakke economische omgeving en de afnemende voorraden van banden. Tegelijkertijd wordt de vraag naar winterbanden kleiner, zoals verwacht na de milde winter van 2011-2012 en met de voorspelde ‘normale’ winter van 2012-2013. Ook spelen de afnemende voorraden van winterbanden door verkoopacties een rol, aldus Michelin. In Noord-Amerika nam de verkoop van vervangingsbanden met 4 procent af. De Aziatische en Zuid-Amerikaanse markten bleven constant.
De verkoop van OE banden in Europa lag 5 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar, ondanks de 14 procent groei in Oost-Europa (incl. Rusland). In Nood-Amerika groeide de markt 19 procent en in Azië 14 procent. De markt in Zuid Amerika kromp een procent, maar groeide in het derde kwartaal juist weer met 9 procent.
De vervangingsmarkt van truckbanden kromp  in Europa 19 procent. Dealers brachten hun voorraden terug vanwege de onzekerheid in de economie. In Noord-Amerika daalden de verkopen 3 procent, in Brazilie 4 procent en in Azie 9 procent.
De verkoop van OE-truckbanden daalde in Europa 3 procent, maar steeg in Noord Amerika 9 procent. De OE truckbandenmarkt daalde in en China met 14  procent en in Zuid Amerika zelfs met 31 procent.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.